Volgorde JPG-bestanden
-Henk-
2006-01-01 18:14:48 UTC
Binnen Windows kan ik de volgorde van mijn bestanden op verschillende
manieren weergeven: Op naam, wijzigingsdatum enz.
Bij het branden (via NERO) naar een CD-Rom ondervind ik problemen. Een
fotoserie wil ik in de volgorde van de namen af kunnen spelen op mijn
DVD-recorder. De recorder kan ze echter alleen weergeven in de volgorde
waarop ze op mijn CD-Rom zijn gebrand.
Ik heb al geprobeerd om vóor het branden met Attribute Changer de attributen
te veranderen en de bestandsnamen te wijzigen. Zonder resultaat. Bestaat er
een programmaatje waarmee ik de volgorde dusdanig kan wijzigen dat de
bestanden in díe volgorde naar mijn CD-Rom worden gebrand?
-Henk-
eejee
2006-01-01 21:12:22 UTC
Post by -Henk-
[...]
Ja: Windows Verkenner :-) . Pas de bestandsnamen aan zodat de
alfabetische volgorde overeenkomt met de volgorde waarin jij ze wilt
zien.
--
eejee
elektropost*at*planet*dot*nl
-Henk-
2006-01-01 21:46:08 UTC
Ja: Windows Verkenner :-) . Pas de bestandsnamen aan zodat de alfabetische
volgorde overeenkomt met de volgorde waarin jij ze wilt zien.
Heb ik tot nu toe, met al mijn honderden foto's gedaan. Weergeven van die
foto's met mijn computer gaat dan ook uitstekend. Maar mijn dvd-recorder
hanteert een andere volgorde die niet te beïnvloeden is.
-Henk-
-Henk-
2006-01-02 08:32:45 UTC
Bestaat er een programmaatje waarmee ik de volgorde dusdanig kan wijzigen
dat de bestanden in díe volgorde naar mijn CD-Rom worden gebrand?
--
-Henk-
Ik heb inmiddels ontdekt dat met Irfan-View, waarmee ondermeer
groepshernoeming (batch-rename) mogelijk is, de bestanden handmatig een voor
een op een andere plek kunnen worden geschoven voor je de hele serie
hernoemd. De serie is dan geschikt om (bijvoorbeeld met Nero) te worden
gebrand in die gewenste volgorde.
Met een serie van hooguit enkele tientallen afbeeldingen gaat dat nog wel
maar met enkele honderden is dat een langdurig iets. Ik zoek een programma
waarmee ik ze in één keer op naam/nummer kan sorteren.
Bij de Windows-verkenner lijkt het alleen maar zo dat je ze in een andere
volgorde kan zetten. Als je de bestandenlijst in een Dos-scherm bekijkt, zie
je wat de werkelijke volgorde is en juist díe volgorde wil ik veranderen.
-Henk-
eejee
2006-01-02 10:08:48 UTC
Post by -Henk-
[...]
Ik snap het probleem niet: de volgorde in een dosbox is alfabetisch,
zodat mijn eerdere antwoord toch de oplossing zou lijken. Kun je
achterhalen waar je dvd-speler de afspeelvolgorde op baseert?
-Henk-
2006-01-02 11:49:39 UTC
Ik snap het probleem niet: de volgorde in een dosbox is alfabetisch, zodat
mijn eerdere antwoord toch de oplossing zou lijken.
De foto's in een serie hebben bij mij dezelfde naam die ik via de Verkenner
heb ingevoerd. De Verkenner maakt er dan automatisch een nummer bij.
Bijvoorbeeld: Zomervakantie (1).JPG, Zomervakantie (2).JPG enz.

Kun je
achterhalen waar je dvd-speler de afspeelvolgorde op baseert?
Het moet iets te maken hebben met de datum waarop de foto gemaakt is en/of
waarop deze bewerkt is. Met Attribute-changer heb ik al geprobeerd die
gegevens te wijzigen. Dat lijkt te lukken maar in de Dos lijst krijg ik dan
toch dezelfde volgorde te zien als mijn DVD-speler ze afdraait.
Bijvoorbeeld: eerst nr. 1, dan 2 dan 10, dan 16,.....enz.
Diezelfde volgorde zie ik ook in het scherm van Nero: De bestanden die ik
moet toevoegen (add), staan gewoon in de alfabetische/numerieke volgorde,
maar zodra ik ze (gelijktijdig) heb toegevoegd om te branden, ligt die
volgorde weer verkeerd. Wél kan ik (in Nero) de bestanden een voor een
toevoegen, maar dan ben ik met mijn honderden foto's uren bezig. Er móet
toch een programma, bijvoorbeeld een brandprogramma, zijn waar dat sneller
mee zou moeten lukken?

Overigens, voorlopig bedankt iedereen voor de antwoorden. Blijf posten
a.u.b. Ik ga een paar dagen met vakantie (O jee, dan komen er dus wéér een
heleboel foto's bij) Daarna hoop ik dat iemand met de gulden oplossing is
gekomen.
Groet,
-Henk-
H***@Hide.nl
2006-01-04 02:32:10 UTC
Post by -Henk-
[...]
Aha... maak daar maar eens 01, 02, 03 enz. van. Als je boven de 100 komt moet je er 001, 002, 099
enz. van maken.
Een prettige vakantie...

Succes, Tom
eejee
2006-01-04 10:44:21 UTC
Post by -Henk-
[...]
Zie het bericht van Hide.
Michel
2006-01-04 13:10:15 UTC
Post by -Henk-
[...]
Tom gaf het al aan, en met een multi renaming tool is dat heel erg
simpel, 001 002 003 etc.
Het zit in TotalCommander, en er zullen vast wel meer van deze tools te
vinden zijn..
Fijne vakantie.
Hans
2006-01-02 14:24:30 UTC
Post by -Henk-
[...]
Je geeft zelf de oplossing al aan, toch? Zorg dat de bestanden de
gangbare 8.3 DOS-bestandsconventie volgen. Dus bv. ALLEEN cijfertjes
en/of HOOFDletters. Niet meer dan 8 voor de punt. Beslist GEEN
spaties, leestekens, kleine letters en andere zooi welke er technisch
LFN (Long File Names) van maken. Zoals bv. 001.JPG, 002.JPG, 003.JPG,
enzovoort.

Hans
JanL
2006-01-02 11:06:19 UTC
Post by -Henk-
[...]
Vreemd Henk , ik kan de namen, binnen Nero 6.xxx mbv de muis in elke
willekeurige brand volgorde plaatsen.

Jan
-Henk-
2006-01-08 14:40:34 UTC
Het probleem is dankzij veel gepieker, uitproberen en -niet in de laatste
plaats- dankzij jullie hulp opgelost. Met het programma "CompuPic" kan ik de
te hernoemen bestanden weergeven in de volgorde die via de rename-optie in
de Windows-verkenner is gemaakt, ook al zijn daar geen voorloopnullen
geplaatst.
Als ik de bestanden met de groepshernoem-optie van CompuPic vervolgens
opnieuw hernoem worden er wél voorloopnullen geplaatst, hetgeen essentieel
is om de bestanden in de goede volgorde naar m'n CD-Rom te branden, hetgeen
weer eesentieel is om de fotoreportage in de goede volorde via m'n
DVD-speler te vertonen.
Groeten,
-Henk-
eejee
2006-01-08 17:39:38 UTC
Post by -Henk-
[...]
Ik heb n.a.v je oplossing even gekeken in Irfanview (gratis) en die kan
dat ook. Blijkt op het gebied van groepshernoemen ontzaglijk veel
mogelijkheden te hebben.
-Henk-
2006-01-08 18:37:17 UTC
Post by eejee
Ik heb n.a.v je oplossing even gekeken in Irfanview (gratis) en die kan
dat ook. Blijkt op het gebied van groepshernoemen ontzaglijk veel
mogelijkheden te hebben.
Volgens mij lukt het niet met Irfanview. Probeer maar eens een serie van
meer dan 10 files, genummerd zónder voorloopnullen, in één keer te hernoemen
in een serie mét voorloopnullen.
-Henk-
eejee
2006-01-08 19:55:41 UTC
Post by -Henk-
[...]
't Is mij toch gelukt hoor, anders zou ik het hier niet posten. Kies
bestand, miniaturen. Selecteer daar je foto's, klik op rechtermuisknop,
naam wijzigen. Rechtsonder kun je de hernoemingsopties wijzingen. ###
staat voor het aantal cijfers (hier drie dus). Hernoemen in ###foto
geeft dus 001foto, 002foto etc. Werkt perfect.
-Henk-
2006-01-08 21:40:04 UTC
Post by eejee
't Is mij toch gelukt hoor, anders zou ik het hier niet posten. Kies
bestand, miniaturen. Selecteer daar je foto's,
Ja, maar die foto's die je moet selecteren staan níet in de goed volgorde
als je een map hebt geopend met foto's die met de Windows verkenner
groepsgewijs zijn hernoemd. De voorloopnullen ontbreken dan namelijk. Je
krijgt dan de volgorde: 1,10,11,12,13,15,16,17,18,19,2,20,21 enz. Als je dan
gaat hernoemen, krijgt foto 10 het nummer 002, foto 11 nummer 003 enz.
Natuurlijk kun je de de nummers eerst handmatig op de goede plek zetten,
maar met een serie foto's van enkele honderden is dat lastig. Met CompuPic
staan de foto's, óók zonder voorloopnullen in de gewenste volgorde en kun je
daarna de hele serie hernoemen met voorloopnullen er bij.

Groeten,
-Henk-
eejee
2006-01-09 18:46:05 UTC
Post by eejee
[...]
Heb ik niet aan gedacht. Jammer. Maar je hebt nu in ieder geval in
CompuPic een oplossing.